Ändra gymnasieval: allt du behöver veta

Hur fungerar en sen ansökan till gymnaiset och kan man ändra sig? Dessa frågor besvarar vi i den här artikeln som steg för steg går igenom din gymnasieansökan när första valet har gjorts.

Om du inte är nöjd med ditt gymnasieval finns det möjlighet att ändra. Att ändra sin gymnasieansökan finns det chans att göra även efter att gymnasieansökan har stängt i den första omgången av ansökningen. Detsamma gäller för dig som inte har gjort något gymnasieval alls när ansökan stänger. I den här texten ska vi titta på allt som du behöver tänka på när det gäller att ändra gymnasieval och frågor vi besvarar är bland annat:

• När kan man ändra sitt gymnasieval?
  • Hur ändrar man sitt gymnasieval?
  • Vad ska man göra om man ångrar sitt gymnasieval?
  • Hur länge kan man ändra sitt gymnasieval?

När kan man ändra gymnasieval?

Den första delen av antagningen för gymnasiet stänger i mitten av februari. Det här är bara en preliminär ansökan och omvalet till gymnasievalet öppnar vanligtvis i mitten av april igen. Det här kan dock variera från kommun till kommun, något som är viktigt att ha i åtanke. Du kan hitta information om det på din kommuns gymnasieantagning på nätet samt på gymnasieskolornas hemsida. Det är vanligt att du har cirka en månad på dig att göra omvalet innan antagningen slutgiltigt stängs.

Innan du gör ditt omval är det viktigt att tänka igenom valet ordentligt och sedan utföra det i tid. I slutet på skolterminen finns det mycket att tänka på när du går i nian och du bör därför planera i god tid. Kanske vill du ansöka till en skola eller ett gymnasieprogram med högre intagningspoäng än du har från början, vilket gör att du måste höja ditt betyg i många ämnen för att få ett högre meritvärde.

Sen ansökan

Men kan man ändra sitt gymnasieval efter omvalsperioden då? Ja, det finns möjlighet till det ibland. Då kallas det istället för sen ansökan. De behandlas efter de vanliga ansökningarna och studenter som gjort ansökan i tid har förtur.

En sen ansökan kan därmed ge dig plats om inte alla platser blivit tillsatta vid det vanliga gymnasievalet. En sen ansökan gör du bäst genom att kontakta antagningskansliet i din hemkommun så att de kan hjälpa dig. Du kan också kontakta gymnasieskolan du vill göra en sen ansökan till.

Hur ändrar man gymnasieval?

Att ändra sitt gymnasieval efter antagning är inte så svårt. Alla kommuner öppnar upp för omval någon gång i april och har därefter öppet tillräckligt länge för att du ska ha möjlighet att ändra din ansökan. Det är lätt hänt att ångra sig i efterhand och systemet är byggt utifrån det. Vilken tidsperiod som gäller för omvalet framgår vanligtvis i ditt preliminära antagningsbesked för att du enkelt ska kunna ha koll på viktiga datum för öppning och stängning av antagningsportalen.

För att ändra gymnasieval behöver du först och främst logga in på din antagningsportal. Du använder dig av samma inloggningsuppgifter som när du gjorde ditt första val. Hur inloggningsprocessen fungerar beror på var du bor. I vissa kommuner kan du behöva få hjälp av din studie- och yrkesvägledare. Var inte rädd för att be om hjälp så att du hinner göra ditt omval i tid.

När du väl är inloggad kan du ändra ditt gymnasieval genom att ta bort eller lägga till alternativ samt att ändra ordningen på dina val. Kanske har du hittat samma gymnasieprogram på en skola du hellre vill gå på, eller så har du höjt ditt meritvärde och vill söka in till något helt annat än du hade tänkt från början. Eftersom du kan göra fler än ett val är det aldrig fel att satsa högt även om du tror att du inte kommer in. Och även om de preliminära antagningspoängen visar en sak kan de komma att ändras både uppåt och nedåt.

När du är klar med ditt omval är det viktigt att du kommer ihåg att skicka in det i tid. Det bästa är att skicka in valet så fort du är klar, för att inte riskera att du glömmer. Ha därför koll på vilken tid omvalet stänger just där du bor.

Att tänka på när du ska ändra gymnasieval

Det är inte ett måste att göra ett omval och du ska bara göra ett sådant om du känner att din första ansökan inte är rätt. Många anledningar kan leda till att du ändrar dig. Kanske har ditt preliminära antagningsbesked fått dig att inse att du behöver ha fler valmöjligheter för att vara säker på att du kommer in på ett gymnasieprogram. Eller så har du kanske hittat ett spännande program som du inte visste fanns innan. De viktigaste sakerna att tänka på när du ska göra ett omval är följande:

• Välj den skola och det program som du vill gå
  • Besök gärna öppet hus på skolan du är intresserad av för att få mer information
  • Läs på om programmet/programmen du vill läsa för att säkerställa att du väljer rätt
  • Prova gärna att göra ett gymnasietest för att få råd om vilket program som passar dig och dina framtidsplaner
  • Lägg till flera val i ansökan för att öka dina möjligheter att få en gymnasieplats
  • Rangordna valen utifrån det du helst vill gå

Om du känner dig osäker på ditt val, ditt meritvärde eller någonting annat som gäller ditt gymnasieval är det en bra idé att besöka din studie- och yrkesvägledare. De har rätt kunskap för att kunna hjälpa dig med din ansökan.