Gymnasievalet: allt du behöver veta inför valet

Det finns en hel del saker att tänka på inför gymnasievalet. Det finns många gymnasieprogram att välja bland och det gäller att hitta rätt. Då kan det vara bra att gå igenom några punkter att reflektera över innan du gör ditt slutgiltiga val.

Inför gymnasievalet - ta reda på datum

Vare sig du ska söka till gymnasieval Stockholm eller någon annan ort är det viktigt att ta reda på när sista ansökningsdag är. Vanligtvis är det mitten av februari under första valomgången och i mitten av maj i sista omvalet.

Det första ansökningsdatumet är för den preliminära ansökan som ger en uppfattning om hur många som söker till respektive utbildning och som även sätter meritnivån.

I mitten av april öppnas ansökan igen och du har möjlighet att göra justeringar i dina val. Här är det viktigt att ta gott om tid på dig att tänka över dina val innan du slutgiltigt skickar in dem. Söker du en estetisk utbildning kan det också finnas separata datum för intervjuer eller arbetsprover.

Börja med dina önskemål

Innan du kommer så långt som till att välja ett specifikt program bör du fundera över vad som är viktigt för dig när du söker en utbildning. Har du ett brinnande intresse för musik och vill skapa dig en framtid inom det eller är du osäker på vad du vill syssla med i livet?

Låt det bli en fingervisning till hur du väljer i gymnasievalet. Är du intresserad av matematik och samhället kanske ekonomiprogrammet är ett passande program. Har du ambitioner att bli advokat kan du välja juridik som inriktning eller vill du bara syssla med ditt stora musikintresse under gymnasiet är estetiska programmet med musikinriktning ett bra alternativ. Är du fortfarande osäker på vad du vill studera, kan en utbildning med en bred inriktning vara ett lämpligt alternativ för dig, som samhällsvetenskapsprogrammet.

Om du har tänkt att gå på ett specifikt gymnasium med en viss linje så tänk på att kolla upp i förväg att just den skolan faktiskt erbjuder de ämnen som du är ute efter. På samma sätt är det bra att kolla om skolan erbjuder extra meriterande kurser som du vill läsa.

Att ångra sig inte hela världen

Om det skulle visa sig att valet inte motsvarar dina förväntningar och du känner att du har hamnat på fel utbildning gör det ingenting. Den första terminen är det nämligen ganska vanligt att elever byter både program och skola. Det går alltid att fråga och ofta finns det en möjlig lösning.

Läs på om gymnasiet i förväg

Det är bra att läsa om alla olika gymnasieskolor innan. Gå in på deras hemsidor och läs på om deras olika program, profiler, artiklar och annan information som du vill ta reda på.

Ett annat bra sätt att få en uppfattning om en skola är att gå på deras Öppet hus. Vanligtvis är det flera datum under hösten och under vårterminen när omvalet pågår. På Öppet hus får du inte bara se skolans lokaler, utan även prata med elever och lärare på plats, ställa frågor och få en känsla för hur det är att studera på skolan.

Ett annat bra sätt att ta reda på information om flera skolor samtidigt är att gå på din stads gymnasiemässa. I Stockholm brukar den pågå under några dagar i november. Här kan du träffa majoriteten av Stockholms gymnasieskolor, besöka deras monter, prata med elever, lärare och ställa frågor. Oftast finns även skolornas studie- och yrkesvägledare på plats som är experter på allt som har med gymnasievalet att göra.

Meritvärde och kursval

Det är bra att komma ihåg att alla kurser är viktiga på gymnasiet och räknas in i slutbetyget. I varje ämne får man separata betyg i de olika kurserna. Dessa väger lika tungt i slutbetyget, även de ämnen du läser i ettan och tvåan.

Om du är intresserad av extra meriterande kurser är det bra att även läsa på extra om dessa. Det kan handla om att fortsätta läsa det språk som du läste på högstadiet. Du får då 0,5 extra meritpoäng när du söker vidare efter gymnasiet.

Extrameriten i kurser kan också vara avhängig av vad man söker in till på universitetet. Om du till exempel senare planerar att studera till civilingenjör som kräver Matematik 4 så får du bara extra merit för Matematik 5. Skulle du däremot ha sökt en kurs på universitetet som kräver Matematik 3 så får du 0,5 för Matematik 4 och 1 poäng för Matematik 5.

Några sista råd

Bli inte alltför besviken om du inte har toppbetyg för de ämnen som linjen du valt kommer att fokusera på. Kom ihåg att det är intresset som spelar roll och då kommer pluggandet automatiskt att bli roligare och enklare. En bra strategi är helt enkelt att försöka få så bra betyg som möjligt i nian. Det gör nämligen att dina urval möjligheter ökar när du sedan söker gymnasium.

Välj det du vill läsa. Det är viktigt att man trivs de kommande tre åren på gymnasiet. Därför ska du välja vad du vill plugga utifrån dina intressen och ingen annan. Kompisar finns fortfarande kvar även om man inte går på samma skola och man kommer få nya vänner som även har samma intressen som en själv.

Alla gymnasieprogram är högskoleförberedande och det finns alla möjligheter att välja till kurser för att få en bra grund sedan när man ska söka till universitetet. Med andra ord är det helt okej att inte veta vad man vill jobba med eller vad man ska göra efter studenten. Välj det du vill just nu och är intresserad av.