Hagadagen – årets roligaste dag!

Varje år har ettorna kick-off i Hagaparken - en heldag av lekar och aktiviteter som eleverna i Åk 3 arrangerar. Här berättar Felix Jonsson, elev på samhällsprogrammet, om hur det var arrangera den aktivitet som han tycker är den roligaste på hela läsåret - Hagadagen!

"Här krävs samarbete och en stark gruppkänsla"

Åk 3 får tidigt in i terminen i uppgift att komma på var sin rolig aktivitet i mindre grupper som sedan blir en av många delar av Hagadagens roliga sysselsättningar. När Hagadagen väl börjat, sätter förberedelserna genast i gång på den stora öppna ängen. Genast börjar elever springa omkring och lägga fram rockringar och koner innan de nya eleverna kommit dit. Här krävs samarbete och en stark gruppkänsla hos treorna för att allt ska gå som planerat.

När ettorna kommit är de också indelade i mindre grupper, som sprids ut på ängen för att få göra sin första aktivitet. Sedan roterar grupperna så alla får testa de olika sakerna. Vid lunchtid får alla mat, som de sedan avnjuter på den stora ängen. Efter lunchen fortsätter de roliga lekarna en stund till.

När dagen är slut städar treorna undan sina koner och andra redskap, och alla kan gå hem. Poängen hos varje grupp räknas sedan ihop, och inom några dagar utses ett vinnande lag. Den mest uppskattade ledargruppen röstas också fram, vilket kan leda till ett högre betyg i ämnet Ledarskap och organisation.

"När dagen var slut hade vi kommit varann närmre"

Vi intervjuade en av treorna som berättade om sin upplevelse av Hagadagen, både från när han gick i ettan, men också om hur det är att leda en aktivitet.

När Felix började ledarskapskursen i Åk3 valde han och hans grupp ”Konfotboll” som aktivitet. Idén var att man skulle ha en strut för ansiktet, så man endast kunde se genom ett litet hål i änden av struten, och sedan spela fotboll med den på. Hur poängen delas ut bestämmer varje grupp innan Hagadagen börjar. Leken verkade väldigt uppskattad, och gruppen fick bra feedback. Några andra i Felix klass körde charader, och en annan grupp Cornhole, där man ska kasta ärtpåsar i hål för att vinna.

– Det var en jätterolig dag, särskilt när man fick leda en aktivitet själv. Den var kul att vara med på, och lunchen var faktiskt god.

Felix har tydliga minnen från hur roligt det var att delta i Hagadagen när han precis hade börjat gymnasiet.

–Vi fick göra musikquiz tillsammans, och irländsk julafton som är att man sätter pannan mot en pinne och snurrar, och sedan så fort som möjligt ska ta sig tillbaka till sitt lag. Vi körde även frågesport och en alkoholfri Beer Pong med pinsamma men roliga frågor i glasen i stället för alkohol.

Felix lag vann flest poäng under Hagadagen och hans grupp vann då en massa choklad som han och gruppen delade på.

– Vi kände inte varandra sedan innan, men när dagen var slut hade vi kommit mycket närmre varandra.

Författare: Anonym, Samhällsvetenskapsprogrammet