Hur går gymnasievalet till? Vi guidar dig

Lär dig allt om gymnasieantagningen och hur den fungerar. Omvalsperioden, vilka datum som gäller, hur du gör din ansökan och annat matnyttigt att ha i åtanke inför gymnasievalet.

När det är dags att söka till gymnasiet kan det upplevas lite förvirrande och många frågar sig, hur går gymnasievalet till i praktiken? Gymnasievalet går likvärdigt till över hela landet, men det kan skilja sig vad gäller bland annat datum och ansökningsprocesser. Vi har satt samman en steg för steg-guide som kortfattat förklarar hur gymnasievalet går till. Därefter ger vi dig en mer fördjupad förklaring om de olika stegen, vilket gör det lättare för dig när du ska söka till gymnasiet.

Steg för steg-guide – hur funkar gymnasievalet

1. Kontrollera information om program och inriktningar samt skolor som erbjuder utbildningar utifrån ditt intresse.
  2. Rangordna program du vill ansöka till.
  3. Ansök med hjälp av din SYV, eller själv online.
  4. Skicka in ansökan i tid innan sista ansökningsdag, vilket är omkring mitten av februari.
  5. Preliminärt antagningsbesked baserat på höstterminens betyg skickas ut. Observera att det inte är en garanti för att du är antagen eftersom meritvärdet kan ändras under vårterminen.
  6. Ångrar du ditt gymnasieval kan du under den så kallade omvalsperioden söka till fler program eller ta bort val. Ansökningsdatum kan skilja sig i landet, men perioden är i april och maj.
  7. Antagningsbeskedet skickas ut i början av juli.
  8. Besvara antagningsbeskedet innan sista svarsdatum.
  9. I augusti och under läsårets första veckor sker reservantagning.

När sker första ansökan till gymnasium?

I januari på vårterminen i nian sker den första ansökan i gymnasievalet och pågår vanligtvis till mitten av februari. Ansökan är baserad på höstterminens betyg, vilket är ditt preliminära meritvärde och den kan ske online, via din SYV eller genom att fylla i en blankett.

Begränsa dig inte till ett eller ett par val utan sök till många som du rangordnar utifrån var du helst vill studera. Utifrån dina betyg och meritvärde kommer du sedan att bli erbjuden plats på det program och skola som du rangordnat högst, där du uppfyller de krav som finns.

Preliminär antagning är ingen garanti

Utifrån dina betyg från höstterminen kommer du att få ett preliminärt antagningsbesked. Det här är dock inte ett besked att du har fått en given plats på programmet. Både dina betyg och andra sökandes betyg kan bli både sämre och bättre under vårterminen. Omvalsperioden kan också göra att antalet sökande ändras.

Vad är omvalsperioden?

I april och maj, då den preliminära antagningen har skickats ut, sker det som kallas omvalsperiod. Det är då elever har möjlighet att ändra sig och/eller lägga till fler program, utbildningar och skolor. Omval är frivilligt och det finns inget krav att göra ändringar.

Slutgiltigt antagningsbesked

I juli månad kommer du att få det slutgiltiga antagningsbeskedet. Det är viktigt att under den tidsperiod som gäller besvara om du fortfarande är intresserad eller inte. Har du kommit in på ditt förstahandsval blir dina andra alternativ automatiskt strukna. Om du däremot inte blivit antagen till det val du rangordnat först, står du kvar som reserv. Du kan dock tacka ja till något av dina lägre rangordnade alternativ också.

Några veckor i början på höstterminen pågår sedan reservantagning. Skulle du bli antagen som reserv kommer du att bli kontaktad och kan då acceptera platsen om du fortfarande vill gå på den utbildning som är ditt förstahandsval.

Var innebär sen ändring?

Om du efter omvalsperiodens sista datum vill söka andra program eller ändra en ansökan är det en så kallad sen ändring. Det innebär att du oavsett meritvärde kommer att hamna sist i kön.

Avsaknad av gymnasiebehörighet

För att kunna komma in på en gymnasieutbildning måste du ha grundläggande behörighet. Det innebär som lägst betyg E i följande ämnen:

• Svenska/svenska som andra språk
  • Matematik
  • Engelska

Varje program kan sedan ha ett behörighetskrav på minst E i andra ämnen.

Om du vet med dig att du kanske inte uppnår godkänd gymnasiebehörighet bör du lägga till andra alternativ som exempelvis:

• Högskoleförberedande program
  • Yrkesprogram
  • Introduktionsprogram

Antagningsprov för vissa utbildningar

På vissa estetiska utbildningar är det krav på att du gör ett antagningsprov, bland annat på idrottsutbildningar och estetiska programmet. Hör alltid av dig till respektive skola för att få information om vilka datum antagningsproven sker. För att få en plats på utbildningen krävs det både godkänt på antagningsprovet och behörigt meritvärde.

Att tänka på inför gymnasievalet

När du väljer din framtida utbildning bör du ha vissa saker i åtanke för att på bästa sätt ge dig själv möjlighet till ett yrke som du i framtiden vill arbeta med.

• Innan du väljer gymnasium och skola bör du kontrollera vilka program som finns, hur lång resvägen är och om utbildningssättet passar dig.
  • Erbjuder skolan en prova på-dag kan det vara bra att delta för att se om du kommer att trivas.
  • Välj program efter ämnen du tycker om
  • Fundera på om du vill studera vidare efter avslutad gymnasieutbildning. Då kan högskoleförberedande utbildningar vara ett bra val.
  • Om du inte vill studera vidare kan ett yrkesprogram vara bästa valet.
  • Vill du ha fler alternativ efter gymnasiet kan du välja ett yrkesprogram och lägga till grundläggande högskolebehörighet.
  • Om du känner att ditt val inte är rätt, be om att få hjälp med att byta gymnasium.