Räkna ut merit på gymnasiet

I den här artikeln går vi igenom hur gymnasiets poängsystem fungerar och hur du räknar ut ditt meritvärde så att du kan söka till ditt drömprogram.

När du ska söka in till gymnasiet är det viktigt att ha koll på det så kallade meritvärdet. Meritvärdet är den sammanlagda poäng som dina betyg är värda. Med hjälp av meritvärdet kan du även få en uppfattning om vilka utbildningar du eventuellt har möjlighet att komma in på. Vid gymnasieantagningen framgår nämligen fjolårets meritvärde.

När alla nya elever sedan söker in, skapas årets aktuella antagningspoäng. Ditt meritvärde avgör då vilket program och vilken skola som du har kommit in på.

Vad krävs för att bli antagen på gymnasiet?

För att ha möjlighet att söka till de nationella programmen, det vill säga de program som ger dig behörighet för att söka vidare till högskolestudier efter avklarad gymnasieutbildning, behöver du uppfylla vissa krav.

Bland annat behöver du vara godkänd i matematik, svenska och engelska. Det här är de allmänna och grundläggande kraven. På vissa program kan det dock ställas krav på godkända betyg även i andra ämnen. Skulle du inte uppfylla dessa grundkrav går det alltid bra att läsa upp dina grundskolebetyg och söka in till gymnasiet vid ett senare tillfälle.

Hur räknar man ut merit på gymnasiet?

Att räkna ut merit på gymnasiet är inte så komplicerat som man skulle kunna tro. Systemet går ut på att varje betyg har ett värde i siffror. Genom att lägga ihop alla värden för alla betyg kan du räkna ut ditt meritvärde.

Så räknar du ut din merit

För att kunna räkna ut meritvärdet behöver du känna till tabellen nedan. Alla betyg i grundskolans ämnen har nämligen ett eget poängvärde i siffror:

• A=20 poäng
  • B=17,5 poäng
  • C=15 poäng
  • D=12,5 poäng
  • E=10 poäng
  • F=0 poäng

För att räkna ut merit lägger du ihop dina 16 eller 17 bästa betyg, beroende på vilka ämnen du har läst. Du får alltså räkna bort ditt sämsta betyg. Det maximala antalet poäng är 340 och då är 17 betyg, inklusive moderna språk, medräknade.

Att få det högsta antalet meritpoäng innebär att man har fått betyg A i alla ämnen. Du kan antingen räkna ut meritvärdet genom att räkna dina betyg själv, eller genom att använda dig av de räkneexempel som finns på bland annat Skolverkets hemsida. Då fyller du i dina betyg enligt anvisningarna så räknar systemet ut ditt meritvärde.

Moderna språk

Om du har läst ett modernt språk, till exempel tyska, franska eller spanska, räknas ditt meritvärde ut på dina 17 bästa betyg, i annat fall på 16 betyg. När du väljer språk har du även möjlighet att läsa svenska, svenska som andra språk, teckenspråk, modersmål eller engelska. Dessa räknas dock inte in i gruppen av moderna språk och påverkar därför inte antalet betyg som ska räknas med.

En del gymnasieprogram kräver att du gör färdighetsprov eller antagningsprov utöver de vanliga betygspoängen. Exempel på sådana program är International Baccalaureate, idrottsutbildningar och Estetiska programmet.

När du ännu inte fått dina betyg

Om du ännu inte har fått ditt slutbetyg så kan du göra en uppskattning av vilka betyg du kommer att få i de olika ämnena. Då kan du ändå på ett ungefär räkna ut meritvärdet och få en uppfattning om hur du ligger till. Om du upplever att något betyg är för lågt har du fortfarande möjlighet att försöka höja ditt betyg under den sista terminen.

Viktigt att tänka på angående meritvärdet

Du har nu räknat ut din merit så att du kan jämföra ditt meritvärde med föregående års antagningspoäng. Men kom alltid ihåg att de gamla poängen endast kan ge dig en fingervisning om vad antagningspoängen på just ditt program kommer att ligga på när du sedan slutligen söker.

Det här är extra viktigt att komma ihåg om det visar sig att du, jämfört med föregående år, har för låga poäng för att bli antagen till en viss utbildning. Så kom ihåg att antagningspoängen kan ändras från år till år och att det inte alls är omöjligt att du kommer in med något lägre meritvärde just det år du söker.

Eftersom skolornas antagningspoäng kan förändras ska du med andra ord inte låta dig påverkas för mycket i hur du gör dina val. Men det är viktigt att lägga en mängd olika alternativ i din ansökan så att du förhoppningsvis kommer in på ett program som passar dig.

När du fått antagningsresultatet

Efter att du har skickat in din ansökan till gymnasiet kommer du att få två stycken resultat: ett preliminärt antagningsbesked och ett slutgiltigt några månader senare, ofta i mitten av juli.

Resultatet är rangordnat i en lista som visar vilka program som du har kommit in på. De program som du har blivit antagen på måste du tacka ja eller nej till. De skolor som du däremot inte har kommit in på står du fortfarande som reserv på och kan ha en chans att komma in senare på.