Reservantagning gymnasiet – vad händer när du blir antagen som reserv?

Här får du koll på hur reservantagningen till gymnasiet fungerar. Vad det innebär att vara reserv och andra tips och råd inför gymnasieantagningen.

Om du inte blivit antagen till ditt förstahandsval kan du fortfarande ha en möjlighet att komma in på det program du helst vill gå. Du kan till exempel bli antagen som reserv vid ett senare urval. Vi kommer här ge dig mer information om vad reservantagningen innebär och hur processen går till.

Vad menas med reservantagning?

En reservantagning betyder att om någon som blivit antagen väljer att inte studera på programmet, går platsen till en elev som inte kommit in i första urvalet. Det kan bero på att en sökande tackar nej eller har blivit antagen till ett högre rangordnat val. Då erbjuds platsen till den som står näst i kö för att komma in.

Att du är reserv innebär att du uppfyller behörighetskraven, men att andra sökanden med högre meritvärde har fått de tillgängliga platserna. Om du har fått besked om att du endast är antagen som reserv till det program du sökt, har du alltså fortfarande möjlighet att få en plats.

När sker reservantagningen?

I augusti när skolorna börjar sker det två reservantagningar under några veckor in på höstterminen. Under den här tiden arbetar Gymnasieantagningen för att fylla upp de lediga platser som finns eller uppstår, i och med att en del sökande fått en reservplats.

Varje dygn uppdateras reservlistan under perioden för reservantagningen. Alla sökande som står i kö för att komma in på en utbildning har fått ett reservnummer. Du kan därför ha koll på om du har en chans att få en av de lediga platser som brukar uppstå.

Hur fungerar reservantagning i gymnasiet?

Eftersom det är många som söker till vissa utbildningar sker antagningen utifrån meritvärdet. Därför kan du hamna som reserv även om du har behörighet. Däremot kan en plats på den reservlista som finns ändras från det att slutantagningen är klar och reservantagningen börjar. Det kan bero på att mer information finns om betyg som blivit rättade och att vissa tackat nej till sin plats.

När första reservantagningen är gjord, och om du fortfarande står kvar som reserv, får du chansen att antingen tacka ja eller nej till att behålla din plats i kön. Du förlorar inget på att stå kvar i kön om du fortfarande är intresserad av att gå utbildningen. Det kan finnas chans att bli antagen senare.

Hur många reserver brukar komma in på gymnasiet?

Det finns inget givet svar på hur många som kommer in. Antalet kan variera för olika skolor och program inom landet. För att få ett hum om hur många det är kan du se tidigare statistik för hur reservantagningen sett ut. Det finns statistik för både första och andra reservantagningen, för olika skolor och program.

Vad händer när man är antagen som reserv?

Om du har stått som reserv och sedan blir antagen till programmet kommer du att få besked via mejl. Under den här perioden är det rekommenderat att du kontrollerar din skräppost så att du inte missar mejlet. Det är viktigt att du tackar ja till antagningen.

Om du redan har påbörjat ett annat program kommer du bara att sluta där och påbörja din utbildning där du kom in som reserv. Har du ändrat dig och inte längre vill få en plats på utbildningen som du blivit antagen till som reserv, tackar du nej. Då blir nästa student i turordningen erbjuden platsen.

Vad händer om du inte fick en plats under reservantagningen?

Även om du inte skulle få en plats under vare sig första eller andra reservantagningen kan du fortfarande komma in. Du måste då tacka ja till att stå kvar som reserv. När den centrala antagningen är gjord av Gymnasieantagningen har de enskilda skolorna ansvar för fortsatt antagning.

För även efter att andra urvalet är gjort kan det vara elever som ångrar sig, inte dyker upp eller väljer att tacka nej till sin plats. Då kommer du att bli kontaktad om du har stått kvar som reserv och är i turordning.

Att tänka på vid reservantagning – tips och råd

• Om du inte har fått något antagningsbesked från reservantagningen, kontrollera din skräppost. Annars kan du förlora din plats.
  • Svara så fort som möjligt på beskedet om du blivit antagen till en reservplats.
  • Har du inte blivit antagen på andra reservantagningen, tacka ändå ja till att stå kvar som reserv. Det finns möjlighet att komma in senare om någon tackar nej eller inte dyker upp.
  • Om du inte kommit in på någon av dina rangordnade val för gymnasiet när första reservantagningen är klar, kan du göra ett sent omval.
  • Har du blivit antagen som reserv får du inte missa uppropet i den skola du blivit antagen till. Det kan innebära att du förlorar din plats.
  • Om du är osäker på de besked du fått rekommenderar vi att du kontaktar skolan i fråga för att få hjälp.